CUM STOPAM MARKETINGUL ABUZIV. PROTECTIA DATELOR PERSONALE

SENTINTA ADMISA SPIRU HARET. DOSAR CASTIGAT TRIBUNALUL IALOMITA
11 decembrie, 2013
Avocat penal. ICCJ. Infractiunea de manipulare a pietei de capital
15 ianuarie, 2014

In cazul in care primiti din ce in ce mai multe e-mail-uri nesolicitate care promoveaza produse sau servicii si nu vi se pune la dispozitie optiunea automata de dezabonare, daca va doriti acest lucru trebuie sa stiti ca va puteti exercita dreptul de opozitie la prelucrarea datelor personale in scopul marketingului direct, reglementat in art. 15 alin. (2) al Legii nr. 677/2001 a protectiei persoanelor cu privire la prelucrarea datelor personale. Conform acestuia, „persoana vizata are dreptul de a se opune in orice moment, in mod gratuit si fara nicio justificare, ca datele care o vizeaza sa fie prelucrate in scop de marketing direct, in numele operatorului sau al unui tert, sau sa fie dezvaluite unor terti intr-un asemenea scop”.

In ceea ce priveste optiunea automata de dezabonare pe care operatorul de date ar trebui sa o puna la dispozitie, trebuie sa va asigurati ca aceasta nu va este oferita sectorial. Mai exact, este posibil ca dezabonarea sa fie posibila doar pentru o anumita lista specializata gestionata de operatorul respectiv, cum ar fi „Restaurante din Bucuresti”, ori „Decoratiuni interioare”. Daca vreti sa nu mai primiti mesajele de promovare ale operatorului in cauza, cel mai sigur este sa va dezabonati de la toate listele pe care le gestioneaza, trimitand o notificare la adresa acestuia de contact prin care sa solicitati chiar stergerea adresei dumneavoastra de e-mail din baza de date.

Astfel, conform art. 15 alin.(2) al Legii nr. 677/2001, va puteti opune primirii de mesaje in scopul marketingului direct:
– in orice moment, inclusiv daca v-ati fi dat initial consimtamantul pentru a primi astfel de mesaje;
 in mod gratuit si
– fara nicio justificare, adica legea va permite sa nu va argumentati in niciun fel optiunea de a nu mai primi mesaje in scopul marketingului direct.

De ce este aplicabil art. 15 alin.(2) al Legii nr. 677/2001 in aceasta situatie?

In cazul in care primiti un e-mail in cadrul unei operatiuni de marketing direct, sunteti persoana vizata a unei prelucrari de date personale. Mai exact, conform art. 3 alin. (1) lit. b) al Legii nr. 677/2001, prelucrarea de date personale reprezinta „orice operatiune sau set de operatiuni care se efectueaza asupra datelor cu caracter personal, prin mijloace automate sau neautomate, cum ar fi colectarea, inregistrarea, organizarea, stocarea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, dezvaluirea catre terti prin transmitere, diseminare sau in orice alt mod, alaturarea ori combinarea, blocarea, stergerea sau distrugerea”.

De asemenea, trebuie avut in vedere ca adresa dumneavoastra de e-mail face parte din categoria datelor personale, conform art. 3 alin. (1) lit. a) al Legii nr. 677/2001, intrucat reprezinta o informatie in legatura cu o persoana identificata sau identificabila[1].

Cum colectarea adresei dumneavoastra de e-mail, stocarea ei intr-o baza de date si apoi utilizarea in scopul trimiterii mesajelor de marketing direct reprezinta o prelucrare de date personale, puteti invoca art. 15 alin. (2) al Legii nr. 677/2001 pentru a opri operatorul de date sa trimita in viitor astfel de mesaje.

Ce trebuie sa contina notificarea prin care se exercita dreptul la opozitie?

O simpla cerere din partea dumneavoastra, la adresa de e-mail de pe care v-a fost trimis mesajul, sau la adresa de Contact de pe pagina de internet a operatorului de date, in cazul in care adresa de trimitere a e-mail-ului nu va permite sa raspundeti, ar trebui sa opreasca e-mail-urile in scopul marketingului direct. Procedura notificarii este prevazuta in art. 15 alin. (3) al Legii nr. 677/2001. Textul unei astfel de notificari poate lua forma unei cereri datate si semnate, atasate unui e-mail, sau chiar a unui simplu e-mail, dupa urmatorul exemplu:

[Subsemnatul, Nume Prenume], In temeiul art. 15 alin. (2) al Legii nr. 677/2001 a protectiei persoanelor cu privire la prelucrarea datelor personale, imi exercit dreptul la opozitie fata de prelucrarea datelor personale de catre dumneavoastra in calitate de operator de date, in scopul marketingului direct. Mai exact, va solicit stergerea adresei mele de e-mail: nume@furnizorservicii.com din baza dumneavoastra de date, intrucat nu doresc sa primesc oferte de la NumeleCompaniei. La aceasta adresa imi puteti comunica ulterior, daca este necesar, informatii cu privire la cererea mea.[1]

In cazul in care voi continua sa primesc oferte, imi rezerv dreptul de a sesiza Autoritatea Nationala de Supraveghere a Protectiei Datelor cu Caracter Personal cu privire la incalcarea dreptului de a ma opune prelucrarii datelor personale in scop de marketing direct.

Cu respect,

Nume Prenume

Data

Ce se intampla daca operatorul de date nu da curs solicitarii dumneavoastra?

In temeiul art. 15 alin. (4) al Legii nr. 677/2001, operatorul de date este obligat sa comunice persoanei vizate masurile luate in temeiul cererii acesteia in termen de 15 zile de la data primirii cererii. Daca operatorul inceteaza sa va trimita oferte in scop de marketing direct, si nu va raspunde formal in termen de 15 zile, s-ar putea totusi considera ca si-a indeplinit obligatia legala, actionand conform cererii dumneavoastra. Daca, in schimb, continua sa va trimita oferte, puteti depune o plangere la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Protectiei Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).

Art. 32 al Legii nr. 677/2001 prevede o amenda intre 1.000 si 25.000 de lei pentru incalcarea dreptului de opozitie la prelucrarea datelor, sanctiune pe care o poate aplica ANSPDCP.

O alta informatie care va poate fi utila in acest demers este adresa paginii de internet a ANSPDCP (http://www.dataprotection.ro/), unde gasiti informatii despre activitatea acesteia.

Desigur, exercitarea dreptului de opozitie fata de prelucrarea datelor personale in scopul marketingului direct poate fi utilizata nu doar in ceea ce priveste marketingul online, ci si marketingul din afara lumii virtuale.

De ce e important sa solicitati stergerea adresei de e-mail din baza de date?

Este posibil sa fi observat cresterea numarului de mesaje promotionale din Inboxul dumneavoastra, trimise de surse cu care nu ati interactionat niciodata direct. Acest lucru este posibil prin vanzarea/cumpararea listelor de adrese de e-mail. Inca din 2011 acest fenomen a fost descris in presa din Romania (http://www.dailybusiness.ro/stiri-new-media/spam-la-oferta-milioane-de-adrese-de-email-la-vanzare-pentru-cateva-zeci-de-lei-67148/). Daca doriti ca adresa dumneavoastra sa nu fie revanduta unei alte companii, este importanta stergerea ei din baza de date, nu doar oprirea trimiterii mesajelor de marketing direct. Legalitatea agregarii adreselor de e-mail in astfel de baze de date, fara consimtamantul titularului si fara ca acesta sa fie informat, este o discutie pe care va trebui sa o lasam pentru un alt material.

Gabriela Zanfir

Independent Researcher

Nota : articol publicat si pe platforma juridice.ro

Textul apartine in totalitate autorului si se afla sub protectia Legii Dreptului de Autor. Preluarea lui se poate face doar cu acordul scris al autorului si cu citarea sursei. La sfarsitul fiecarei preluari de text trebuie sa existe un link catre acest blog

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *