TIMBRUL DE MEDIU DESFIINTAT DE INSTANTE

Hotarare castigata impotriva Universiatii Spiru Haret
23 mai, 2014
Violenta asupra minorilor. Solutii legale.
4 iunie, 2014

Pe rolul diferitelor instanţe din ţară au fost înregistrate şi câştigate deja zeci de procese în care s-a cerut returnarea timbrului de mediu sau evitarea plăţii acestuia
În ultimii cinci ani, instanţele europene au decis că toate variantele taxelor auto, indiferent cum au fost numite, sunt neconforme cu tratatele europene
Multitudinea de procese câştigate ar putea determina Guvernul să schimbe, din nou, modalitatea de calcul

Ţinând cont de motivele invocate de reclamanţi, precum şi de jurisprudenţa europeană, inclusiv de recomandarea dată de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) la solicitarea Curţii de Apel Bucureşti, tot mai multe instanţe româneşti au dat câştig de cauză românilor care au cerut returnarea timbrului de mediu sau, cu titlu de noutate, au admis solicitările de evitare a plătirii acestuia, în majoritatea cazurilor sentinţele fiind definitive şi irevocabile.
„Admite cererea. Dispune obligarea pârâtului să înmatriculeze autoturismul proprietatea reclamantului marca OPEL Zafira, cu număr de identificare (…), provenit din Italia, an fabricaţie 2003, fără plata timbrului de mediu”, se arată într-o decizie emisă recent de Tribunalul Galaţi.
„Admite acţiunea formulată de reclamanta SC (…) S.R.L., în contradictoriu cu pârâta Instituţia Prefectului Judeţului Prahova – Serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a autovehiculelor, cu sediul în mun. Ploieşti, b-dul Republicii, nr. 2 – 4, judeţ Prahova. Obligă pârâta să înmatriculeze, fără plata timbrului de mediu, autovehiculul marca MERCEDES tip 250 D, cu numărul de identificare (…)”, a decis Tribunalul Prahova.
„Admite acţiunea. Anulează decizia de calcul nr. (…). Obligă pârâta la restituirea sumei de 2.484 lei actualizată cu rata dobânzii legale de la momentul perceperii taxei şi până la momentul restituirii acesteia. Obligă pârâta la plata către reclamantă a cheltuielilor de judecată în cuantum de 310 lei”, se arată într-o altă decizie, emisă de Tribunalul Bucureşti.
Ca atare, statul, prin Ministerul Finanţelor sau Administrarea Fondului Pentru Mediu (AFM), va trebui să bugeteze sumele care vor trebui restituite, acestea adăugându-se sutelor de milioane de lei pentru care s-au emis decizii definitive pentru restituirea taxei de poluare din anii trecuţi, fiind foarte posibil să ia în calcul şi modificarea legislaţiei, pentru evitarea, cel puţin în viitor, a unor astfel de situaţii.
De altfel, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a avertizat în numeroase rânduri România că taxa auto (indiferent cum s-a numit aceasta – taxă de primă înmatriculare, taxă auto, taxă de poluare şi, mai nou, timbru de mediu –  este discriminatorie, cerând legiuitorilor să îndrepte lucrurile.
În ultima astfel de situaţie, CJUE s-a pronunţat în cauzele conexate C-97/13 şi C-214/13, având ca obiect cereri de decizie preliminară formulate de Tribunalul Sibiu şi de Curtea de Apel Bucureşti privind returnarea taxei de poluare.

CJUE spune că taxa auto contravine Tratatului European…

Ca şi în alte situaţii anterioare, CJUE a constatat că taxa de poluare contravine Articolului 110 al Tratatului de Funcţionare al Uniunii Europene, decizia instanţei europene fiind obligatorie şi aplicându-se tuturor litigiilor aflate pe fond.
„Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumscris de reglementarea naţională în discuţie în litigiile principale, prin care un stat membru aplică autovehiculelor o taxă de poluare care este astfel stabilită încât descurajează punerea în circulaţie, în acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură de pe piaţa naţională”, a stabilit CJUE.

…Ministerul Mediului interpretează

Ulterior, la solicitarea unei opinii oficiale adresate Ministerului Mediului de către Curierul Naţional, instituţia a precizat că „CJUE nu a constatat neconformitatea Legii nr. 9/2012 în totalitatea ei, reţinând la pct. 30 din Hotărâre faptul că Legea nr. 9/2012 prezintă o diferenţă esenţială în raport cu OUG nr. 50/2008 în măsura în care această lege prevedea la art. 4 alin. (2) că taxa pe poluare era datorată începând din acel moment şi cu ocazia primei vânzări pe piaţa naţională a unor autovehicule de ocazie deja înmatriculate şi cărora încă NU li se aplicase această taxă”.
„În concluzie, Hotărârea CJUE din 12 februarie 2014 confirmă legalitatea actualei forme de taxare, respectiv timbrul de mediu, instituit începând cu data de 15 martie 2013. De asemenea, Hotărârea CJUE din 12 februarie 2014 întăreşte ceea ce s-a întâmplat deja, prin modificări legislative adoptate, şi anume: abrogarea vechii legislaţii privind taxa pe poluare auto şi instituirea unei forme noi de taxare, corecte şi legale, adică timbrul de mediu”, a răspuns Ministerul Mediului.

Guvernul nu reuşeşte să găsească formula corectă de calcul

Considerată rând pe rând discriminatorie sau că încalcă dreptul la libera circulaţie a mărfurilor în interiorul Uniunii, taxa a fost periodic modificată, ajungându-se la actuala variantă aberantă de a fi percepută şi pentru autoturismele second-hand achiziţionate înainte de anul 2007 şi pentru care nu s-a plătit niciun fel de taxă la prima înmatriculare.
Altfel spus, deşi se străduiesc din răsputeri să găsească o modalitate de calcul care să împace dorinţa autorităţilor de a încasa cât mai mulţi bani la buget şi să evite reproşurile pe care le-au făcut instanţele europene de-a lungul timpului, autorităţile de la Bucureşti par să nu găsească calea de mijloc.

În doi ani, AFM a restituit peste două treimi din încasări

Conform datelor furnizate de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) la cererea Curierului Naţional, sumele pe care aceasta le-a rambursat în ultimii doi ani reprezintă peste două treimi din totalul încasărilor din taxa auto din anii 2012 şi 2013. „În anul 2012, valoarea încasărilor la Fondul pentru mediu reprezentând taxa pe poluare pentru autovehicule a fost de 608.937.298,04 lei, iar valoarea restituirilor reprezentând taxa pe poluare pentru autovehicule a fost de 360.669.691,82 lei. Începând cu 15 martie 2013, Guvernul României a înlocuit taxa pe poluare pentru autovehicule cu timbrul de mediu care a fost aprobat prin OUG nr. 9/2013. În perioada ianuarie – decembrie 2013, valoarea încasărilor la Fondul pentru mediu reprezentând timbrul de mediu a fost de 732.325.750,22 lei, iar valoarea restituirilor reprezentând timbrul de mediu a fost de 570.276.616,04 lei”, a informat AFM, la cererea Curierului Naţional.
Un simplu calcul arată că, din suma de 1,34 miliarde lei, statul a înapoiat celor care deţin decizii judecătoreşti aproape 931 milioane lei, ceea ce reprezintă 69,4% din sumele încasate.
Aceste plăţi deja efectuate de AFM reprezintă însă foarte puţin faţă de sumele pe care statul român le are de rambursat celor care şi-au înmatriculat maşinile şi au cerut în instanţă restituirea banilor reţinuţi ilegal.
În luna aprilie a anului trecut, premierul Victor Ponta anunţa într-un document remis presei că statul român are de restituit 900 mil. euro (4,05 miliarde lei, calculat la un curs de schimb de 4,5 lei/euro) pentru taxa auto, după ce, în luna ianuarie 2013, Ministerul Finanţelor anunţase la cererea Curierului Naţional că are de restituit 600 milioane de lei până la acea dată…
Şi sumele de rambursat cresc considerabil, având în vedere că pe rolul instanţelor de judecată se află mii de astfel de procese, AFM fiind înştiinţată bisăptămânal cu privire la plăţile pe care le are de efectuat.

Documente necesare pentru restituirea taxelor de către AFM

Persoanele care au dobândit dreptul la restituirea sumelor reprezentând taxa pe poluare pentru autovehicule / taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule / timbrul de mediu pentru autovehicule, în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, prin care s-a dispus ca numai Administraţia Fondului pentru Mediu să restituie sumele respective, trebuie să depună la AFM următoarele documente:
1. Cererea conform modelului din Anexa nr. 3 la Ordinul 490/407/2013 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor prevăzute la art. 7, 9 şi 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, precum şi a sumelor stabilite de instanţele de judecată prin hotărâri definitive şi irevocabile;
2. Hotărârea judecătorească, rămasă definitivă şi irevocabilă, în original;
3. Act identitate pentru persoana fizică/certificatul de înregistrare pentru persoane juridice, în copie;
4. Documentul de plată cu care s-a achitat taxa pe poluare pentru autovehicule, în copie;
5. Carte de identitate a autovehiculului sau Decizia de calcul a taxei pe poluare pentru autovehicule, în copie;
6. Extras de cont din care să reiasă contul IBAN în care se vor vira sumele de restituit, în copie (la persoanele fizice, în cazul în care contul nu aparţine titularului hotărârii judecătoreşti, atunci va trebui să depuneţi şi actul de identitate al persoanei care deţine contul IBAN înscris în cerere, în copie);
7. Telefon de contact, de preferat mobil.

 

sursa:www.curierulnational.ro

 

 

 

 

Pentru informatii

office@decalex.ro

0757269874

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *