Proiectul de modificare a legii ce rEglementeaza IMM-urile se bazează pe doua componente. Prima componentă se referă la transpunerea în România a unui ansamblu de zece principii din Small Business Act iar a doua componentă va include în noua Lege a IMM-urilor principalele direcţii de acţiune cuprinse în capitolul Economie, comerţ şi mediul de afaceri din Programul de Guvernare.
Printre cele mai importante modificari se incadreaza:
– facilitati fiscale pentru investitii si crearea de locuri de munca;
– reglementarea masurii scutirii de impozit a profitului reinvestit pentru IMM-uri;
– introducerea de stimulente speciale pentru activitatile de cercetare dezvoltare in IMM-uri corespunzatoare celor mai bune practici din UE si anume:
– cresterea plafonului deducerii suplimentare la calculul impozitului pe profit pentru cheltuielile de cercetare – dezvoltare de la 20% la: 50 % pentru intreprinderile mari si 75 % pentru IMM-uri;
– deducerea suplimentara din baza impozabila a 50 % din totalul veniturilor obtinute din valorificarea brevetelor de inventie rezultate din activitatile de C-D derulate in regie proprie sau subcontractate sau
– reglementarea deductibilitatii totale a cheltuielilor cu investitii (echipamente, licente software) la momentul achizitiei, daca acestea sunt efectuate in scopul desfasurarii activitatilor de cercetare-dezvoltare.
Noua lege a IMM-urilor, care va fi adoptata, cel mai probabil, la urmatoarea sedinta de guvern, va institutionaliza mediatorul de credite. In curand, mediatorul de credite va deveni cea mai importanta persoana in relatia banca-mic intreprinzator. Odata cu noua lege a IMM-urilor, mediatorul va avea ca sarcini directe cresterea ratei de accesare a creditelor, solutionarea problemelor aparute intre banca si intreprinzator si sesizarea Guvernului cu privire la toate problemele nerezolvate intre cele doua parti.
Instituirea, potrivit practicii europene, a mediatorului de credite pentru IMM-uri, se va face la nivelul fiecărui judet, dupa model francez, care să asigure realizarea a 3 scopuri: cresterea creditării IMM-urilor,oferirea de solutii întreprinderilor, în special sectorului IMM, pentru a obTine finanTări de la bănci si sesizarea Guvernului în cazul apariTiei unor probleme nerezolvate majore.
Responsabilităţile princiale ale acestuia: punct de contact pentru fiecare antreprenor care întâmpină probleme de finanţare, facilitarea dialogului şi a consultărilor între companii şi instituţiile financiare, analiza dosarelor şi a situaţiilor pentru a propune soluţii, raportarea periodică a sugestiilor şi recomandărilor către autorităţi şi informarea despre măsurile de sprijin economic. In Franta, modelul urmat de Romana in introducerea acestei noi institutii, procedura de sesizare a Mediatorului de Credit este relativ simpla si rapida. Administratorii companiilor carora bancile le-au refuzat finantarea completeaza un chestionar cu informatii referitoare la situatia financiara din ultimele sase luni, datele institutiei de credit de la care au incercat sa obtina creditul, precum si pe cele privind expertul contabil al firmei. Aceasta procedura are ca efect contactarea imediata a bancii in discutie, care are la randul sau doar trei zile pentru a-si motiva refuzarea finantarii